Е лектрическите автомобили имат много предимства пред ДВГ, които вече са обсъждани до болка. Сред най-изтъкваните не е тяхната екологичност, а по-ниските разходи за поддръжка, данъчните облекчения и други финансови стимули.
През последните година-две тези финансови „бонуси“ постепенно биват премахвани. Първо си заминаха субсидиите в повечето страни. А сега в САЩ се подготвя и още една драстична промяна, съобщава AutoBlog.
Председателят на Комисията по транспорт и инфраструктура в Конгреса Сам Грейвс е предложил допълнителен данък за собствениците на EV и хибриди. Ако бъде приет в настоящия си вид, притежателите на EV ще плащат още 250 долара годишно за регистрацията, а хибридите – 100 долара отгоре.
В САЩ регистрациите се подновяват всяка година. Това е свързано с такси, което е техният своеобразен пътен и екологичен данък в едно. За автомобилите с ДВГ той е 18,4 цента за един галон. А според Федералната магистрална администрация, средностатистическият американец използва 550 галона бензин на година. И така техният данък е около 100 долара.
Досега EV не плащаха и според Грейвс, това не е честно. Няма аргументация обаче защо собствениците на електрически автомобили биха плащали над двойно повече. Имало е и предложение данъкът да стане 20 долара годишно за всички шофьори, без значение какво е задвижването на колата. То обаче е било отхвърлено.
Законът изчислява, че с тези такси, Фондът за поддръжка и изграждане на пътна инфраструктура, ще събере около 40 млрд. долара за 10 години. Според данни от Forbes обаче, в САЩ има почти 278 млн. регистрирани МПС-та. При 20 долара данък за всяко, за 10 години биха се събрали над 55 млрд. долара.
Комисията изтъква, че тези правила не са били актуализирани от 1993 г. насам и е време за обновяване. А от 2008 г. насам Фондът не трупа средства, а загуби. Към 2024 г. е с дефицит от 20,6 млрд. долара.
Остава неясно обаче защо по-голямата тежест пада върху EV, вместо да бъде разпределена по равно между всички. И още по-изненадващо, таксите не са актуализирани и за инфлация от 1993 г. насам и това остава така, но само за ДВГ. За EV и хибридите сумата включва и компенсиране на инфлацията и така равенството е още по-сериозно. Законът вече е изпратен на бюджетната комисия за следващата фаза от процедурата по приемането му.